Vårt hoved investerings område er Små og Mellomstore Bedrifter (SMB).
Vi definerer SMB-segmentet til handels- og tjeneste selskaper som har et potensial på 50-500 millioner i omsetting. Videre bør inntjeningspotensialet på EBIT nivå kunne være 10-15 %
Vi søker bedrifter med dyktige mennesker som innehar høy kompetanse om produkter og markeder, samt innser behovet for en finansiell og strategisk partner i sin videre utvikling. Bedriften må ha mulighet for å oppnå en ledende posisjon i sin nisje.
Innenfor handel ser vi muligheter når større nasjonale eller internasjonale konsern skiller seg av med nisje-bedrifter for å fokusere på sin egen kjernevirksomhet eller mindre bedriftseiere ser fordelen av at virksomheten fortsetter å utvikle seg “i et større system”.
Innenfor den kraftig voksende tjeneste sektoren ønsker vi å delta i tidlig-fase hvor strategiske valg, finansieringsstrukturer og valg av “riktige” mennesker er områder hvor vi kan bidra aktivt.
BYGGTILBEHØRS GRUPPEN AS (BTG)
Våre investeringer i små og mellomstore handels-bedrifter er produkt-leverandører til bygge-bransjen, samlet under holdingselskapet; ByggTilbehørs Gruppen AS (BTG).
Vi fokuserer på sterke nisje selskaper i Norge og Sverige og vil i 2022 samlet omsette over en milliard NOK med 200 fag orienterte og serviceinnstilte ansatte.
BTG representerer hele verdikjeden inklusiv kontraktproduksjon, egen merkevarebygging, distribusjon, proff utsalg og prosjekt salg, organisert gjennom nisje-orienterte datterselskap. Vi tilstreber markeds-fokuserte og faglig sterke miljøer pr. selskap med en samlet strategisk og økonomisk overbygging.
Økonomiske mål er lønnsomhet over bransje-snitt, god risikospredning og omsetningsvekst slik at vi har et trygt fundament for positiv langsiktig utvikling. Vi har ambisiøse planer om å fortsette den positive utviklingen i omsetning og lønnsomhet gjennom organisk vekst og oppkjøp.
For presentasjon av selskaper i BTG: https://www.btg-gruppen.no
MOJO Partners AS
MOrten Røisland og JO Lunder etablerte investeringsselskapet MOJO Partners AS i 2018.
Målsettingen om å kombinere egen erfaringsbakgrunn med dynamiske miljøer innen den kraftig voksende tjenestesektoren ble etablert gjennom relasjonen til menneskene bak Askeladden & Co AS.
Direkte investering i merkevare konseptene Cutters, Dr. Dropin, Verd, Squeeze og Paint & Sip ble gjennomført i 2018 og ytterligere 3 nye konsepter med DIGG, OLIO og BLID i 2019. Porteføljen til MOJO økte med ytterligere 5 konsepter i 2020 og midtveis i 2022 har MoJo investert i totalt 23 konsepter under Askeladden “paraplyen” og flere kommer!
Vi har stor tro på konseptene og menneskene i Askeladden sine evner til å “forenkle og forbedre” etablerte bransjer innen denne sektoren.
For presentasjon av selskaper i Askeladden & Co; https://www.askeladden.co